In zijn werk streeft van Kints in eerste instantie naar de grootst mogelijke eenvoud. Als dat niet in één keer lukt gaat hij door met handelingen en toevoegingen. Zodat zijn werken zowel conceptueel, concreet en minimalistisch (enkele simpele handelingen, één a twee materialen) kunnen zijn, maar ook een rococokarakter kunnen krijgen door een onnavolgbare opeenvolging van handelingen, deconstructies en reconstructies.
Elk werk heeft een korte of lange historie. Niets wordt weggegooid. De sporen van de ingrepen vormen de archeologie van het werk. De laatste jaren worden die gecamoufleerd door ze te bedekken met lagen epoxyhars. Waardoor het gemangelde werk weer concreet en heel lijkt te worden. Gevoed door dezelfde motivatie schroeft van Kints ook werken, die het alleen niet redden, op elkaar en geeft ze een huid van epoxylak.
Zo zijn alle werken de figuranten in een groot organisme waarin intern-individuele en onderlinge verbanden worden verbroken en weer hersteld. Almaar met het doel het geheel te herstellen, weer heel te worden.

Ton van Kints (1955, Rijswijk ZH) studeerde aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en Pratt Graphic Center in New York. Hij exposeert regelmatig bij Galerie Ramakers in Den Haag, galerie van den Berge in Goes en toonde werk o.a. in het Haags Gemeentemuseum, APT Gallery in Londen en National Gallery of Bulawayo in Zimbabwe. Sinds 1990 is hij docent fotografie en beeldende kunst van de KABK in Den Haag. Werk van Ton van Kints bevindt zich in collecties van o.a. het Haags Gemeentemuseum, Caldic Collectie, Fortis Bank, Stedelijk Museum Schiedam, Pratt Graphic Center New York.
Ton van Kints
inschrijven mailinglijst
melklokaal
heremaweg 201
8444 AP
heerenveen
terug
home
nieuws
exposities
over melklokaal
contact
exposities archief